Dag 8. De hei die er niet was, grappig wederziens - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 8. De hei die er niet was, grappig wederziens - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 8. De hei die er niet was, grappig wederziens

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

08 November 2022 | Nederland, Oirschot

Over het ontbijt bleek even onenigheid te zijn. Ik had gisteravond al afgesproken voor half 8, maar de rest wilde pas om half negen. Gelukkig staat vanochtend alles voor mij op tijd klaar en kan ik vroeg de deur uit. Lekker fris is het buiten. Ik loop over een mooi paadje met een boog Vessem uit.

Een jaar geleden ging het hier in de Pelgrimshoeve allemaal wat losser, met een gezellige gastvrouw met wie ik tot ‘s avonds laat heb zitten praten en die de volgende ochtend zelfs nog een stukje meeliep. Nu regelde een ouder echtpaar de zaak. Gisteravond bleef gelukkig de gastvrouw nog even zitten praten met een wijntje, terwijl de rest al naar boven was…

Alweer met goed weer op stap, ik bof echt wel deze dagen. De velden liggen er stil en verlaten bij. Hier is veel ruimte.

Plotseling gaat mijn telefoon, dat moet Gert zijn, vaste beller op m’n wandeltochten. Leuk is dat, even een bekende stem te horen op zo’n onverwacht moment. Ik ‘leg de [e-1f4de] neer’ en ja hoor, toch weer een paar vliegtuigen die op deze vroege ochtend de lucht in gaan en ik ben weer bijna te laat om het vast te leggen.

De route voert opnieuw over vrij veel asfalt. Zodra ikzelf een zandpadalternatief op mijn mobiel zie, pak ik die. Soms iets zwaarder lopen maar heel veel leuker!

Via Wintelre kom ik op de Oirschotse Heide. Maar die is er niet. Vroeger was dit een kaal en verlaten gebied waar alleen schapen rondliepen. Het was zó weids dat je bij goed weer zelfs de toren van de Sint Jan kon zien, wordt gezegd. Later is men dit gebied gaan beplanten en is de heide een bos geworden en militair oefenterrein. Gelukkig mag je wel op de paden lopen en waan je je al snel in herfstsferen.

Vlakbij Oirschot komen mij een paar groepjes werknemers, van bedrijven hiernaast, tegemoet. Één van hen houdt mij aan en vraagt of ik die wandelaar in Lieshout was die de molen fotografeerde? Dat was zo’n dag of 3 geleden. Hij was er toen ook, bezocht met z'n kinderen de molen. Ik herinner het mij. We praten over de Camino. Bijzonder, hè?

Een jaar geleden op het Kloosterpad was ik ook in Oirschot, gezellig dorp met oude ‘roots’. Ik herinner me nog het Boterkerkje (ben de geschiedenis vergeten) en natuurlijk de imposante St. Petrusbasiliek met die machtige toren van 60m hoog.

Ik zit nu ook weer op m’n oude slaapadres in een apart tuinhuis (een compleet huisje met slaapétage). Straks ga ik weer bij “de Burgemeester” eten.

Morgen naar Haaren boven Oisterwijk door een prachtig landschap.


  • 09 November 2022 - 12:39

    Cor En Anke:

    Hallo Pelgrim,

    Leuk om je blog te volgen. Zoals je al hebt geschreven, Brabant heeft vele mooie plekken en erg veel kapelletjes. Deze liggen vaak in de buurt van dorpen en dat betekent ook stukken lopen over asfalt. Maar als ervaren loper kan je daar natuurlijk van afwijken en zelf een leukere (vaak zwaardere) weg kiezen.

    Je treft het wel met het weer. Als het geregend heeft, wil de Dommel wel eens ‘hoger’ staan en dan kan het erg drassig worden. Nu kan je mooie delen van de Dommel van dichtbij volgen.

    Leuk om over Nuenen te lezen (hebben we ongeveer 10 jaar gewoond) en je bent dichtbij onze vorige woning in Eindhoven gelopen. Ook de tocht langs de Dommel in Eindhoven is veel mooier dan men verwacht bij zo’n grote stad.

    Maar je komt nog veel mooie delen tegen en kan nog aardig wat fotograferen en filmen. Behalve de natuur gaat het ook om de mensen die je spontaan ontmoet en de gesprekken die daaruit voortkomen. Dat is belangrijk voor je en zo te lezen lukt dat goed.

    Groet Cor en Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Afgelopen mei 2022 is de CaminoBrabant geopend als een eigen Nederlandse pelgrimsroute. Lekker dichtbij huis, niet helemaal naar dat verre Spanje en minder vol. De komende twee weken ga ik dit pad lopen, zeg maar als mini pelgrimage. Ik start in Breda (door omstandigheden ietsje verder oostwaarts bij Dongen) en kom uiteindelijk na ca 300km weer terug in Breda. Zelf zie ik deze voettocht in het verlengde van het Kloosterpad dat ik in november 2021 liep. Die tocht heeft mij veel goed gedaan na enkele jaren stilstand volgend op m'n Romevoettocht in 2016. Als je leven overhoop wordt gegooid, duurt het heel veel langer dan ik had gedacht voor je weer echt goed greep krijgt op je nieuwe verdere leven. Ook van deze Camino verwacht ik dat zij bijdraagt aan vernieuwd leven.

Actief sinds 31 Okt. 2022
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 2372

Voorgaande reizen:

01 November 2022 - 13 November 2022

CaminoBrabant

Landen bezocht: